Miinalaiva Pohjanmaa

Miinalaiva Pohjanmaa laskettiin vesille 1979, ja niihin aikoihin on meillä tehty sille oma painotyökalu, jossa on koko alus kuvattuna varsin yksityiskohtaisesti. Kun Merivoimat poisti aluksen käytöstä, meille heräsi ajatus tehdä työkalulla laivalle muistopuukko.

In stock
SKU
8560
$310.61

Maximum 25 characters

Miinalaiva Pohjanmaa laskettiin vesille 1979, ja niihin aikoihin on meillä tehty sille oma painotyökalu jossa on koko alus kuvattuna varsin yksityiskohtaisesti. Kun Merivoimat poisti aluksen käytöstä, alkoi kova keskustelu sen tulevaisuudesta, pitääkö se romuttaa, voiko sen myydä ja jos voi niin kenelle ja mihin käyttöön. Samalla meille heräsi ajatus tehdä jotain vanhalla työkalulla ja kun kyseessä oli nimenomaan Pohjanmaa, koimme oikeastaan velvollisuudeksemme tehdä sille muistopuukko. Puukon mallissa päädyimme Kontiopuukkoon, sillä mikäs paremmin sopii Merikarhuille. Kiillotettu messinki heloissa tuo yhtäläisyyksiä merenkulkuun. Puukon kahva on maalattu laivaston harmaaksi ja siinä on Pohjanmaan numero 01. Tupen nahka oli haastava toimenpide koska halusimme siitäkin tietenkin harmaan ja käytämme ainoastaan perinteistä kasvisparkkinahkaa. Monien kokeilujen jälkeen saimmekin aikaiseksi oikean sävyistä nahkaa jossa väri myös pysyy. Tuppeen painettiin alkuperäisellä työkalulla aluksen kuva. Meillä on valikoimissamme itse tehty peltirasia, jossa on nahkalenkeillä kiinnitetty irrotettava kansi. Tämä PV-henkinen rasia maalattiin tietenkin myös laivaston harmaaksi ja myös siinä on numero 01 kannessa. Pohjanmaan muistopuukko toimitetaan aina rasian kanssa. Miinalaiva Pohjanmaan Muistopuukkoa valmistetaan 100 kpl numeroitu sarja, jolla kunnioitamme tätä maakuntamme nimikkolaivaa ja sen hienoa historiaa. Se toimi aikoinaan koululaivana monille merisotilaille purjehtien ympäri maailmaa. Se osallistui myös tositoimiin Adeninlahdella merirosvojahdissa Atalanta-operaatiossa ja jatkaa elämäänsä edelleen pelastusaluksena.

Write Your Own Review
You're reviewing:Miinalaiva Pohjanmaa

The villagers and boys were amazed and in awe when a huge oddity rolled down the road in September, 1922. Alfred Kosola’s horses had to tax their strength when drawing a sleigh with an indenting hammer of 5.000 kilograms, along the snowless road to the Järvenpää’s factory. The cubs’ imagination really took over, when they began to hear a constant pounding from the factory. It was like an iron giant’s sledgehammer banging.

Iisakki signature